2018. január 23., kedd

Mire jó a kötelező olvasmány? Mit ajánlanak a szakértők? - III.

Két kérdést tettünk fel a HUBBY kortárs gyerekirodalmi konferencia előadóinak. 
Az egyik, hogy mire való a kötelező olvasmány, a másik pedig egy ennél jóval konkrétabb kér(d)és: ajánljanak különböző korosztályoknak egy-egy olyan kortárs külföldi vagy magyar könyvet, ami szerintük igazán jó könyv, és amit tényleg kár lenne lehagyni az olvasmánylistákról. 


A válaszok azt mindenképpen igazolták, hogy a kötelező olvasmány, mint fogalom nemcsak revideálásra, hanem már önmagában is tisztázásra szorul, a könyvajánlókban pedig jobbnál jobb könyvek közül csemegézhetnek az olvasók! 


Vinczellér Katalin vagyok, 1973-ban születtem. Magyar - média szakos gimnáziumi tanárként dolgozom, emellett jelenleg a Pagony&Tilos az Á könyvkiadó munkatársa is vagyok.
Minden olvasmány (tehát jó esetben a nem túl szerencsés "kötelező" jelzővel ellátott is) alapvetően élményszerzés, kibillentés a saját rendszerből, gondolkodásra inspirálás, esetleg valamilyen tudásanyag bővítésével összefüggések felismerése.




1. Mire való a kötelező olvasmány? 
Minden olvasmány (tehát jó esetben a nem túl szerencsés "kötelező" jelzővel ellátott is) alapvetően élményszerzés, kibillentés a saját rendszerből, gondolkodásra inspirálás, esetleg valamilyen tudásanyag bővítésével összefüggések felismerése.
2. Mit ajánlasz a különféle korosztályokból
("Nehéz általánosságban ajánlani, de ha nincs előismeretem, csak előfeltevésem, akkor...")
egy alsósnak: Janikovszky Éva - Málnaszörp és szalmaszál
egy felsősnek: Időfutár sorozat
egy gimisnek: Laboda Kornél - mátéPONTindul
egy szakiskolásnak: Anna Woltz - Black box 


Varga Betti vagyok, 1986. 05. 21-én születtem, és bár kezdetben mást gondoltam, tanárként találtam meg a helyem. Egy budapesti gimnáziumban tanítok, mellette sokat szervezek a Fiatal Írók Szövetsége elnökségi tagjaként, kritikákat, cikkeket írok. 





1. Mire való szerinted a kötelező olvasmány? 
Arra, hogy legyen közös nyelve a különböző generációknak, amely erősíti a különböző közösségek összetartozását. Pedagógus vagyok, kicsit elitista is, így szükségszerűen hinnem kell, hogy a kötelezők valók valami szépre, fontosra. Hogy aztán még mit lehet kezdeni velük - vagy egy-egy konkrét művel , az az adott osztály és a tanáruk ügye.
2. Mit ajánlasz a különféle korosztályokból
egy alsósnak: Kortárs gyerekverseket minden mennyiségben, tele zenével, például Kányádi Sándort, Kovács András Ferencet.
egy felsősnek: Kortárs gyerekverseket minden mennyiségben, akár olyanokat is, amikben már kevesebb a zene.
egy gimisnek: Kortárs gyerekverseket minden mennyiségben. (De hogy legyen konkrét könyv is: az osztályaimban a legerősebb hatása Szergej Szedov Anyukamesék c. kötetének volt.) 
egy szakiskolásnak: Kortárs gyerekverseket minden mennyiségben.


Hansági Ágnes - mindenekelőtt magyartanár, irodalomtudós; egyetemi docens; Jókai Mór, az irodalmi kánonok és az irodalmi szövegek, az irodalmi kommunikáció működésének kutatója; tehetséggondozási szakértő.




1. Mire való szerinted a kötelező olvasmány? 
A kötelezőknek elvileg két funkciójuk volna: hogy megszerettessék az olvasást és megismertessék a felnövekvő generációkkal a magyar irodalmi örökséget, azt a nyelvi kultúrát, amelybe beleszülettek, és amely nemcsak a kommunikációs, nyelvi, de gondolkodási készségeiket, önértelmezésüket is segítené fejleszteni, alakítani.  Hogy a kettőből mi teljesül, az már más kérdés. Maga a "kötelező olvasmány" alkalmatlan és félrevezető kifejezés: éppen arra a megrögzött hibára utal, amelynek köszönhetően a legnagyobb magyar klasszikusok kerülnek időről időre "pellengérre". Egy bizonyos életkor alatt csak a gyerekponyva az, amit önállóan, egyedül is el tudunk olvasni. A magyar irodalom "aranytartaléka", azok a klasszikus, fontos szövegek, amelyek kulturális örökségünk legfontosabb részét képezik, és amelyeknek köszönhetően büszkék lehetünk arra, kik is vagyunk, nem ismertethetőek meg úgy a gyermekekkel vagy fiatalokkal, hogy a kezükbe nyomjuk őket, aztán boldoguljanak, ahogyan tudnak. Az iskolában persze van szerepe az önművelésnek, de a legfontosabb szereplő mégiscsak a magyartanár, aki megmagyaráz, rávilágít, kedvet csinál. Miért nem beszélünk inkább arról, hogy ezt hogyan kell? 
2. Mit ajánlasz a különféle korosztályoknak?
(ajánlok, de inkább csak korosztályonként, kicsit másképp) 
harmadik-negyedikeseknek: Elekes Dóra: Dettikéről és más istenekről; Szabó Borbála - Varró Dániel: Líra és epika
nagyobb kamaszoknak: Totth Benedek: Holtverseny, Mészöly Ágnes: Darwin-játszma

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése