A HUBBY - Magyar Gyerekkönyv Fórum ebben az évben a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával olyan programot indíthatott be, amely egyrészt hiánypótló, másrészt mindenképpen folytatásra érdemesnek tűnik, a projekt sikerét látva.
Öt helyszínen kerül
megrendezésre a Kortárs irodalmat az iskolákba! sorozatunk (a pályázat kiírása
szerint hátrányos helyzetű és határon túli intézményekben), ahol egy-egy
kortárs művet kiválasztva a szakértői delegáció iskolásokkal dolgozza fel a szövegeket
alternatív irodalom óra keretében, majd a szerző is meglátogatja a csoportot.
Nincs nagyobb lehetőség annál, mint ami mindannyiunk rendelkezésére áll, vagyis
az olvasók, a jó könyvek és a jó szerzők.
Szakértőink és
szerzőink nagy lelkesedéssel vetették bele magukat a kidolgozásba és a
megvalósításba, amit most szeretnénk veletek is megosztani, reméljük tetszeni
fog!
2. állomás
Tiszabő - Magyar Máltai Szeretetszolgálat Tiszabői Általános
Iskola
Szakértők: Szekeres
Niki, Tarr Feri
Szerző: Kertész Erzsi
A 2000 lelkes Tiszabő
egyes források szerint Magyarország legszegényebb települése, más források
szerint vannak még nehezebb sorsú települések. Az mindenesetre biztos, hogy a
több százmilliós adósággal küzdő település nagyon nehéz helyzetben van. A magas
munkanélküliség miatt a 320 tanulóból álló helyi általános iskola diákjai nehéz
családi háttérrel rendelkeznek, legtöbbjük számára az iskolai keretek jelentik
a biztonságot, a tanulás pedig a kitörési lehetőséget. Izgalmas feladatnak és
lehetőségnek bizonyult tehát kortárs irodalommal megismertetni az iskola két 4.
osztályát, akikkel Kertész Erzsi Göröngyös
Úti Iskola – Helló felség! című könyvét dolgoztuk fel.
A könyv
alapszituációja, hogy az osztályba új tanuló érkezik, mégpedig Csuda Gábor
személyében, aki palástban és koronában jár, magát királynak tartva. A pikírt
megjegyzéseket magabiztosan hárító Gábort azonban az igazgatónő
kényszerválasztás elé helyezi, vagy megszabadul a „jelmezétől” vagy újabb
iskola után nézhet. Gáborról ráadásul időközben az is kiderül, hogy
„középsúlyos diszlexiás”, azaz keveri a betűket és az olvasással, írással is
hadi lábon áll. A könyv természetesen számos további szituációt és érdekes kérdést
tartalmaz, azonban mi e három mozzanat köré építettük foglalkozásunkat.
Egy egyszerű jégtörő
játék után 3 csoportba osztottuk az osztályokat, akiknek az első helyzettel,
azaz az új tanuló érkezésével kapcsolatban kellett gondolatokat
megfogalmazniuk. Az egyik csoportnak Csuda Gábor, a másiknak az osztályfőnök,
míg a harmadiknak az osztály szemszögéből. Az igazgatónő utasítását szintén
ebből a három szemszögből vizsgáltuk meg, ekkor azonban a nézőpontok
rotálódtak, ahogyan a harmadik helyzetnél is, mikor kiderül, hogy Gábor nem tud
rendesen olvasni.
A diákok nyitottsága,
kedvessége, érdeklődése, a szituációk ismerőssége az első pillanattól fogva
működőképessé tette ezt az egyszerű alapötletet. Sokkal inkább jelentett
nehézséget a megszólalástól, vélemény-kifejezéstől való félelem. Amikor „csak
úgy” kellett beszélgetni, az nem jelentett semmi problémát, míg a keretezett
beszélgetés a legtöbb gyereket láthatóan nehéz feladat elé állította. Érdekes
tapasztalat volt, hogy a csoportok mintha azt keresték volna, vajon mi a „jó”
válasz? Ennek megfelelően elmondták a „helyes”-nek tűnő válaszokat (az osztály
feladata segíteni Gábort, nem csúfolni; Gábor feladata az lenne, hogy
gyakoroljon, stb.), amikor azonban arra került a sor, hogy ezt az ő valóságos
helyzetükkel vessük össze, akkor rögtön más válaszokat kaptunk. Az elméleti
tudás és a gyakorlat tehát élesen különvált. Ugyanakkor érdekes tapasztalat
volt, hogy a legtöbben úgy gondolták, Gábornak le kellene vennie a palástot és
koronát, hiszen azzal magát megkülönbözteti a többiektől, magát az osztály fölé
helyezi, ilyenformán érthető az igazgatónő kérése.
Az izgalmas és
tanulságos beszélgetések után két nappal, február 14-én tértünk vissza a két
osztályhoz, immár az írónővel, Kertész Erzsivel együtt. A beszélgetést úgy
moderáltuk, hogy a gyerekek négy típusú kártyát kaptak, ami négy különböző
típusú kérdést jelentett: az írónővel, az írással mint szakmával, a könyv
történetével, illetve a könyv karaktereivel kapcsolatos kérdést. A beszélgetés
jó hangulatban telt, noha a gyerekek eleinte nehezen tudtak kérdezni, hiszen
mind a helyzet, mind a kérdések jellege távol állt az ő mindennapi rutinjuktól.
Így inkább az vezetett sikerre, amikor mi kérdeztünk vissza és
párhuzamosságokat keresve, az ő hátterükbe belelátva tudtunk beszélgetni a
könyvről, az írásról mint olyanról, illetve a felmerült problémákról. Nagy
élményt jelentett számunkra, hogy az egyik osztályban ketten is elmondták saját
meséjüket, amiben a szegénység központi szerepet kapott. Az egész beszélgetés
alatt azt éreztük mindhárman, hogy a válaszok és kérdések mögött komoly
történetek és tapasztalatok állnak, ami szó szerint élővé tette az irodalmat.
Mindemellett nagy élményt jelentett megismerni a két osztály tanítónőjét,
illetve az iskolában dolgozó Tasi Krisztina iskolapszichológust, szociális
munkást, akik munkájukat hihetetlen alázattal és odaadással végzik a
legmagasabb fokon.
Lévén február 14-e, azonban
nem csak sok szeretetben volt részünk, hanem a Könyvadományozás Nemzetközi
Világnapja alkalmából, a Cerkabella Kiadó nagyvonalúságának hála mindkét
osztályt meg tudtuk ajándékozni egy-egy dedikált példánnyal, illetve a sorozat
második részével abban a reményben, hogy a nem is olyan távoli jövőben
folytathatjuk majd az elkezdett beszélgetést.