Diákzsűri laudációk
Az év ismeretterjesztő könyve, megosztott díj
Bajzáth Mária: A kerek élet fája (Lampion könyvek)
Vibók Ildikó: Szuperdió (Pagony kiadó)
Tisztelt jelenlévő Írók, Hubby tagok és a Többiek!
Mindenekelőtt megszeretnénk
köszönni, hogy minket ért az a megtiszteltetés, hogy kiválasztották a
csapatunkat olyan nagy feladatra, mint az év ismeretterjesztő könyvének
kiválasztása.
Nagyon törekedtünk, hogy tényleg
igazságos döntést tudjunk hozni, többször is átolvastuk a könyveket - ezen a
ponton megjegyeznénk, hogy mindegyik lenyűgöző alkotás, és nagyon nehéz volt
megnevezni a legjobbat.
Mindhárom kötet rendívül kreatív és
mindegyik kiemelkedett a maga módján. A döntés ezek miatt minden egyes nappal
egyre csak nehezedett számunkra. Sok-sok szempontot vizsgáltunk a várakozás
során, igyekeztünk a lehető legmegfelelőbb döntést meghozni. És ezért
megosztott díjat szavaztunk meg.
Az általunk választott könyvek remek olvasási
élményt nyújtottak, kiváló stílusukkal, egyedi szemléltetetési módjukkal, érdekes
mondanivalójukkal. A megjelölt kategóriába kiválóan beleillettek és a
korosztályának is megfelelő olvasmánynak bizonyultak, emellett gazdagította
tudásunkat az adott témában.
Mi, a Szegedi Dugonics András Piarista Gimnázium 7.-8. /a osztályos tanulói
a 2023-as HUBBY-AZ ÉV ISMERETTERJESZTŐ KÖNYVE díjat Bajzáth Máriának A kerek élet fája című műve és Vibók
Ildikónak Szuperdió című könyve miatt javasoljuk.
További sikeres alkotást kívánunk
az íróknak! -
May the Force be with you!
Az összefoglalót készítette: Fritz
Eszter és Rehák Fanni
Szegedi Piarista Gimnázium 7-8. osztályos diákjai
Fritz Eszter 8/a
Bicskei Janka 8/a
Gulyás Adél 8/a
Szaszák Kata 8/a
Molnár Tekla 7/a
Antós Lilla Katica 7/a
Besesek Virág 7/a
Rehák Fanni 7/a
Az év illusztrátora
Grela Alexandra – (Révész Emese): Hol készül a művészet (Csimota kiadó)
Egy, a
művészetről szóló könyv sok illusztrációt igényel, ami itt tökéletesen meg is
valósult, mozgalmasság jellemzi a képeket, aprólékos, ügyel a részletekre,
festőileg színpompás.
Az
illusztrációk hangulata, technikája, stílusa, gazdag színvilága hűen követi a
tartalmat, szinte elrepít minket a korba, a környezetbe, a képeken az adott
kultúra jellegzetességei dominálnak, ez az illusztráció legnagyobb értéke is
egyben.
Az
illusztráció különlegességét a képenkénti 3 „baki” adja, ami valójában egy
humoros játék, felkelti az olvasó érdeklődését, sikerélményt ad, szórakoztatva
tanít. Minden képet részletesen áttanulmányozva igyekszünk megtalálni ezeket,
ezáltal jobban összpontosítunk az apróbb részletekre. Az illusztrátor
kreativitására, az adott művészettörténeti korszakban való jártasságára utal,
hogy mindig el tud helyezni olyan tárgyakat a képeken, amelyek használata
számunkra természetes, így ezek a „bakik” az idő előrehaladtával egyre kevésbé
észrevehetőek, ezáltal megtalálásuk egyre nagyobb kihívást jelent az olvasó
számára.
Másrészt
ezek a „bakik” tág teret adnak a fantáziának, sokat hozzátesznek a tartalomhoz.
Elgondolkodtatnak, hogy modern korunk tárgyai nélkül is milyen teljes értékű
világ lehetett az adott kor: Egyiptomban pl. nagyszerű ötlet az elektromos véső
vagy az őskori barlangban az elemlámpa, a másoló szerzeteseknél az írógép.
A
könyv gyerekeknek készült, de még a felnőttnek is sok érdekességet, izgalmas
kalandozást jelenthet. A szülők és gyerekek együtt is kipróbálhatják a játszva
tanulás közös élményét. Ez az igényes album értékes része lehet egy családi
könyvtárnak.
Ajkai Gimnázium, Technikum, Szakképző Iskola, Általános
Iskola, Sportiskola és Kollégium Bánki
Donát Intézményegységének gimnáziumi és technikumi
képzésben résztvevő diákjai
Feckel Lili 10. C
Lóránd Lili Zsófia 10. C
Rózsa Vivien 10. C
László Edina 10. C
Horváth Vilma 10. C
Varga Dorina 10. C
Orsós Regina 11.
A
Jusztin Zoé 10. G
Grela Alexandra – (Révész Emese): Hol készül a művészet (Csimota kiadó)
A Dr. Mező Ferenc Általános Iskola diákzsűrijét képviseljük társaimmal itt, a Vigadó téren az Ünnepi Könyvhéten. A HUBBY Magyar Gyerekkönyv Fórum elnöksége az Év Gyerekkönyve Illusztráció kategória értékelésére választotta ki iskolánkat. A 4-7. évfolyamról összesen 70 diák vett részt az értékelési folyamatban Ottucsák Melinda Anikó tanárnő vezetésével.
Nagyon izgatottak voltunk a lehetőség hallatán, hogy gyerekként véleményt mondhatunk könyvekről. Szeretünk beszélni, alkotni, dicsérni, véleményt formálni. Amikor kezünkbe fogtuk a könyveket és csoportokban beszéltük meg, kinek mi tetszik, sokszor hangos vita alakult ki: “Ez nagyon színes rajz! Ez a kép nagyon egyedi! Ez nagyon érdekes, jó a mai, modern gyerekeknek!” A “Hol készül a művészet?” Művészettörténeti böngésző, melyet Révész Emese írt és Grela Alexandra illusztrált. A szemünket rögtön elvarázsolta a színes borító, és azonnal a rajzteremben éreztük magunkat. A könyvet lapozgatva minden oldalon találtunk valami érdekességet: egy targoncás piramisépítő munkást, jéghozikó hollandokat, rejtőzködő állatokat. A leírások párbeszédszerűen mutatták be a művészet egy-egy alkotóját. A könyvön végigérve vettük csak észre, hogy amiket mi érdekességnek gondoltunk, azok művészettörténeti hibák: így kezdhettük elölről a könyv átnézését.
A Dr. Mező Ferenc Általános Iskola diákzsűrije szeretettel gratulál Grela Alexandrának a “Hol készül a művészet?” Művészettörténeti böngésző illusztrációjáért. Úgy gondoljuk, ez a könyv megváltoztathatja a gyerekek érdeklődését a művészet iránt. Köszönjük a HUBBY Magyar Gyerekkönyv Fórumnak a lehetőséget, hogy izgalmas, új könyveket értékelhettünk.
Dr. Mező Ferenc Általános Iskola diákjai:
Molnár Hédi, Lengyel Diána, Szmodits Dávid, Komláti Mirkó
Az év ifjúsági könyv írója
Keszthelyi Gréta Kata: Vékony
jégen (Menő könyvek)
A könyv világa, többnyire
hétköznapi, mindenki számára ismerős térben játszódik, azonban az egyik
legfontosabb helyszín a történetben a korcsolyapálya, ami egy eredeti
ötlet. Ebből fakadóan a regénynek van
egyfajta frissessége, hiszen nem csak az otthon és az iskola a két helyszín,
mint ahogy az ifjúsági könyvek jelentős részében.
A főszereplő alakjában az írónő hitelesen mutatja be a
nyomasztó családi problémákat, és a mai tinédzserek közül sokak számára
ismerős, testképzavarral, magánnyal és a szorongással terhelt hétköznapokat.
Lina, azaz a főszereplő karakterével könnyen lehet
azonosulni, ugyanúgy remél, hibázik, küzd és szorong, mint bárki más.
A cselekmény nagyon jól felépített. A befejezésben nincs
határozott tanulság, több kérdést hagy megválaszolatlanul, ami egy izgalmas
módja, hogy mi is használjuk a fantáziánkat.
A regény szövege igényes, gördülékenyen olvasható,
valamint a stílusa mai, teljesen hihető, hogy egy fiatal 17 éves narrálja a
könyvet.
A regényt inkább 15 év felett ajánlanám, mivel komoly,
nehéz témát dolgoz fel, ami egy fiatalabb 11 vagy 12 éves gyereket érzelmileg
megviselhet.
Kerékgyártó Anna
Budaörsi Illyés Gyula Gimnázium 9. osztályos diákjai
Balogh Lili,
Barabás Léna,
Cul Bernadett,
Dömötöri Linett,
Forrai Zita,
Gelegonya Anna,
Harka Stefánia,
Herczeg Kata,
Karászi Viktória,
Kerékgyártó Anna,
Korsós Gabriella,
Korsós
Zsuzsa
"Középiskolás diákokként egyre többet találkozunk azzal a problémával, hogy az iskolában nagyon keveset tanítanak az olyan fontos dolgokról, mint például a nemi egyenlőség, a szexuális kisebbségek védelme, de azokról a problémákról is, mint amiket ez a mű említ-így a testkép-és étkezési zavarok, és a családon belüli bántalmazás.
Egy jól megírt történet képes
megmutatni egy probléma lelki és fizikai következményeit. A megértés segíthet a
korosztályomnak abban, hogy felismerje a saját problémáit és talán segítséget
kérjen. Emellett még segíthet az empátia fejlesztésében és hogy támogatást
találjon az olvasó, hiszen rájöhet, hogy nincs egyedül.
Lina karakterén keresztül megtapasztalhatjuk, hogy mások hogyan küzdenek a nehézségekkel, és ez minket is változtatásra inspirál. "
Ceglédi SZC Közgazdasági és Informatikai Szaktechnikum
Szórád Annamária 11.c
Pintea Roland Dániel
11.c
Balogh Márkó 11.c
Magyar Martina 10.c
Csiló Klaudia 12.b
Az év gyerekkönyvírója 7-12 év kategória
Wéber Anikó: A gondolatolvasó (Pagony kiadó)
A könyv tartalma
közel áll a korosztályként megjelölt olvasókhoz. A gyerekek magukra ismerhetnek
a szereplőkben, a velük történt eseményekben. Rámutat arra, hogy más
gyerekekkel is történnek hasonló események, mint velük, lehetnek problémáik a
szüleikkel, osztálytársaikkal, más tanulókkal. Így témájában,
problémafelvetésében, aktuális és érdekes. Sikerült megszólítania a gyerekeket.
Az író életszerűen
ábrázolja az általános iskolai viszonyokat, hű képet fest a tanulók és a
tanárok belső kapcsolatairól, az iskola belső életéről is. A gondolatolvasó
ládája kapcsán megfogalmazza a gyerekek azon vágyát, hogy valami izgalomra,
rejtelemre vágynak az iskolában is, szükségük van gondolataik megosztására, és
gyors válaszokat várnak kérdéseikre. Mindezt nem szemtől szembe szeretnék
megkapni. Erre a célra tökéletesen megfelel a láda. A könyvzsűri tagjai is
szívesen vennének egy ilyet iskolájukban.
A karakterek
érdekesek, kellően kidolgozottak, de inkább a megjelölt korosztály felsőbb
határához állnak közel. A főszereplőt, Vezér Tamást ismerhetjük meg leginkább,
az író az ő szemszögéből láttatja a történeteket. Az új iskolába kerülés, a
megszokott, biztonságos környezet ismételt elhagyása, az ismeretlentől való
félelem, ismerős érzelmeket keltenek az olvasó gyerekekben. Bennük is élnek
hasonló félelmek, és legfőbb vágyuk a társaik általi elfogadás és elismerés.
Szeretnének barátokat szerezni, megfelelő pozícióba kerülni iskolájukban,
közösségükben. Ezeket az érzelmeket megfelelően ábrázolja az író, érdekes,
rejtélyes történéseken keresztül vezet a beilleszkedés útja. Tamás olyan
környezetbe került, ahol az eddigi iskoláitól eltérően, gyorsan sikerült
megtalálnia a helyét, sőt még jó barátokat is szerzett. Kimondatlanul jelen van
a regényben, hogy édesanyja végső soron a gyermeke javára döntött, Tamás a
megfelelő helyre került. A regény elején a tanulók elítélhetik az édesanyát,
mert állandó iskolaváltásra kényszeríti gyermekét, de a végére döntése teljesen
helyessé válik.
A baráti kapcsolatok
mellett más érzelmi szálak is szövődnek a szereplők között. Erre finom
utalásokat találhatunk a könyvben - ez is megmozgatja az ifjú olvasók
fantáziáját. Egy ilyen kis négyfős
közösségbe tartozni, ahol fiúk-lányok egymást segítik, érzelmileg kötődnek
egymáshoz, minden kiskamasz legfőbb vágya.
Jónak találtuk, hogy
a főszereplők az iskola elitt tanulói közül kerültek ki. Különböző háttérrel
rendelkező fiatalokat ismerhettünk meg, akik megdolgoztak a sikerért. Rávilágít
arra, hogy ezeknek a gyerekeknek is lehetnek problémáik, velük is történhetnek
rossz dolgok, de igyekeznek helyt állni. Példájuk és történetük hozzájárul a
korosztályban jelenlevő trend megdöntéséhez: a stréberség elítélése. Rajtuk
keresztül a jó tanuló gyerekek elismerését segíti.
Azt gondoljuk, hogy a
9-10 éves korosztálynak még kicsit nehéz olvasmány. A könyv nem kelti fel az
érdeklődésüket, túl egyszerű, illusztráció nélküli. Hiányoltuk a szebb,
figyelemfelkeltőbb megjelenést, és néhány illusztrációt is. A felső tagozatos
korosztályt jobban meg tudja szólítani a kötet. A könyv címe figyelemfelkeltő,
a gyerekek érdeklődéssel fordulnak felé. A történet jól tagolt, a fejezetek nem
túl hosszúak. Az esemény gördülékeny, a szereplők szerethetőek, az olvasók
könnyen tudnak azonosulni velük. Fiúk és lányok számára egyaránt érdeklődésre
tarthat számot. A szerző, Wéber Anikó olyan történetet tárt az olvasók elé,
amely tükrözi, hogy átérzi a kamaszok lelkivilágát, azonosulni tud
problémáikkal és megoldást kínál azok megoldására az elfogadás, a befogadás
által.
A könyvet jó szívvel
ajánljuk a megjelölt korosztálynak, sőt még azon túl is. Izgalmas, egyben
elgondolkodtató, aktuális olvasmány.
A Debreceni Vörösmarty Mihály Általános
Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
diákjai:
7. évfolyam: Török Marcell, Szabó Magdolna, Gyurkó
Jázmin;
6. évfolyam: Adorján Anna, Manó Maja, Seres Fruzsina,
5. évfolyam: Szőke Rebeka Hella, Szombati Rita, Varga
Csenge, Marofka Bálint,
4. évfolyam: Elek János, Madai Sára, Gilárdi Gergely,
Porcsin Bianka, Gyöngyösi Nóra
Ki
ne szeretne csak egy napra is gondolatolvasó lenni? Belelátni mások fejébe,
megérteni cselekedeteiket, hogy mit miért tesznek, megtudni gondolataikat,
melyeket másokról forgatnak a fejükben.
De
vajon csak ennyit jelent gondolatolvasónak lenni? Hányféleképpen értelmezhetjük e szót?
Megtudjátok, ha elolvassátok Wéber Anikó lebilincselő könyvét: A
gondolatolvasót.
Vezér
Tamás a Bíró László József Általános Iskola új tanulója tehetséges gyerek, aki
már ötödik alkalommal vált iskolát. A regény elején a ceruza végét rágva
kínlódik papírra vetni gondolatait. Önmagáról kell fogalmazást írnia, mely
fogalmazás bekerül a Gondolatdobozba.
Amúgy hülyeségnek tartja, a Gondolatdobozt... Pedig új iskolájának a
tehetséggondozás mellett ez az egyik különlegessége. A Gondolatdobozba ugyanis
bárki bedobhatja levelét, s választ kap rá a Gondolatolvasótól. Tamás anyja
ellenben tudja, ki is a fia valójában, s főleg azt, hogy mi a jó neki. Vajon tényleg „belelát” fia gondolataiba?
Tudja, mi a jó neki?
Az
iskolaváltás már önmagában izgalmas eseménynek számít egy diák életében.... Ám
olyan iskolába kerülni, ahol rejtélyek sorozata várja az ember fiát, s ahol
kiderül, hogy semmi sem az, aminek látszik, mindent megér. Ki a tettes, aki
minden hétfőn kellemetlenségeket okoz szereplőinknek? És ki a titokzatos
Gondolatolvasó?
Wéber
Anikó hihetetlen kalandot varázsol elénk, mely nemcsak a szereplőknek, hanem
nekünk olvasóknak is olyan, mint egy szabadulószoba: tele rejtélyekkel,
izgalmas feladatokkal, melyeket, ha jól oldunk meg, feltárul egy újabb ajtó,
ami a kijárathoz, a megoldáshoz visz közelebb. Teljesen magával ragad a könyv,
beszippant a cselekmény. Megtudhatjuk, hogyan kell elhitetni a szülőkkel, hogy
„ottalvós matektábor” van az iskolában, és azt is, milyen érzés, ha iskolába zárnak... De minden elviselhető, ha
barátok vannak melletünk. A kalandok során egyre inkább megismerjük a négy
szereplőt, akik hitelesek, szerethetőek minden hibájukkal, fogyatékosságukkal
együtt. Ám mégsem tudjuk annyira jól kiismerni őket, hogy a regény végén ne
okoznának igazi meglepetést e karakterek. Igen... A gondolatolvasó az igazi
meglepetések, izgalmas fordulatok ifjúsági regénye, s mindezek egy unalmas,
szürke iskola falain belül élhetők át. A végére érve feltehetjük a kérdést:
Minden iskolában vannak ilyen izgalmas kalandok, ilyen érdekes osztálytársak,
csak mi nem látjuk őket? Meglehet. Talán csak egy Gondolatdobozra van
szükségünk... Olvassátok el, s döntsétek el ti magatok!
Petru Maior Kollégium
diákjai:
5. évfolyam:
Vajna-Bálint Hanna
6. évfolyam:Bodor
Barbara Cintia, Csupán Raymond Krisztián, Katona Kriszta, László Levente,
Szatmári Vanda Mónika, Szombat Roland, Zöld Irisz
7. évfolyam: Ilyés
Csanád
Kamaszokként
szeretünk olyan szövegeket olvasni, amelyek egy kicsit rólunk, a minket érintő problémákról
is szólnak. Amikor először találkoztunk a regény címével, arra számítottunk,
hogy a fantasztikum világába repít majd minket. Nem így történt, rólunk szóló
történetet kaptunk, s ennek örültünk!
Wéber Anikó
regényében sok mindenről olvashatunk: iskoláról, közösséghez tartozásról,
tehetségről, versenyekről, sikerekről, csalásról...
Tamást állandóan más
iskolába íratják a szülei. Miközben ide-oda hurcolják abban reménykednek, hogy
megtalálják számára azt az ideális iskolát, ahol majd tehetsége kibontakozik.
Tudjuk! A felnőttek mindent megtesznek értünk! A baj csak annyi, hogy
elfelejtik megkérdezni, mi mit is akarunk! Tamással is így van ez! Végig
érezzük, hogy számára nem is a tanulásban elért sikerek a fontosak, egy
csapathoz, közösséghez való tartozás tenné őt igazán boldoggá.
Új iskolájában egy
tehetséggondozó csoportba kerül. Osztályfőnöke társaival együtt külön szakkörön
készíti őket. Végre úgy érzi, megtalálta a helyét, de felkészülésüket váratlan
események zavarják meg: fenyegető üzeneteket kapnak, személyes tárgyak tűnnek
el. Még a rejtélyes Gondolatolvasó sem tud segíteni nekik! Izgalmas karakter a
Gondolatolvasó! Végig titokban marad kiléte, nem tudunk róla semmit, csak
annyit, hogy egy dobozba lehet kérdéseket dobni, s azokat Ő megválaszolja.
A gyerekek
elhatározzák, hogy az iskolájukban megszervezett megyei verseny után titokban
bent maradnak a suliban, hogy kidertísék az igazságot. Izgalmas nyomozás veszi
kezdetét. Sok a gyanúsított, de eszünkbe nem jutna, hogy a titokzatos Valaki
egy közülük, s az sem, hogy a csalás mögött Emese néni áll...Váratlan ez a
fordulat! Hihetetlen mi mindent képes megtenni egy felnőtt csak azért, hogy
mások szemében sikeres legyen! Tükörképe ez egy kicsit annak a világnak is,
amiben élünk! Tapasztaljuk ezt mi is, halljuk: az a jó suli, ahol versenyeken
vesznek részt a diákok, díjakat nyernek, eljutnak az országosra... A
teljesítmény a fontos, s közben a legfontosabb dolgokról feledkeznek meg,
arról, hogy melyek az igazi értékek... A győzelem nem minden, nem éri meg
mindent feláldozni azért, hogy nyerjünk.
Tetszett nekünk az
is, hogy a regény gyerekszereplőinek helyén van az igazságérzetük. Nem lehet
őket könnyen megvásárolni, nem fogadják el Emese néni okoskodásait, elutasítják
a csalást. Rájönnek arra is, hogy nem az iskolai osztályzat határozza meg, hogy
kik vagyunk az életben valójában.
Olyan ez a regény,
mint egy jó kis detektívtörténet: izgalmas, tele váratlan fordulatokkal,
rejtélyekkel és fontos tanulságokkal. Ebben a regényben a jó tanuló
nézőpontjából személhetjük az iskolai életet, s kiderül, hogy korántsem annyira
rózsás a helyzete, mint azt gondolnánk.
Jó olvasmány minden
önmagát kereső jól tanuló vagy kevésbé jól tanuló kamasz számára.
Szász Adalbert Sportlíceum
diákjai:
Balázs Imola (V. osztály),
Simon Dávid (VI. osztály),
Molnár Ákos (VI. osztály),
Molnár Júlia (VI. osztály)
Klosz-Deák Kristóf (VI. osztály),
Madarász Kinga (VII. osztály),
Szakács Gréti (VII. osztály),
György Dóra (VII. osztály)
Nem fiús – nem lányos
olvasmány – mindenkinek szól, rólunk szól!
Minden gyerek magára
ismerhet a főszereplők valamelyikében: Szaszában a maximalisták, a mindenből
jól teljesítők, Reginában a visszahúzódó, csöndes szorgalmasok, Kareszban a
szerepelni vágyók, Tamásban a zárkózottak.
Olyan félelmekkel kell megküzdenie a négy főszereplőnek, amely nekünk is
ismerős: a gyengeséginkkel, azzal, hogy elég jók vagyunk? a félelemmel az
iskolaváltástól, a kudarctól egy versenyen, az osztályban, a nevetségessé
válástól, az féltékeny osztálytársaktól, vagy akár a zaklatástól.
A történet – egy barátság kialakulása egy iskolai
versenyfelkészülés során – talán nem hangzik izgalmasan, de a regény minden
pillanata izgalmas, váratlan
fordulatokkal teli. A nyomozás során,
amely kezdetben a négy diák ellenfele után indul, mindenki gyanússá válik, még
a tanárok is! De a barátságuk kiállja a
bizalom, árulás és megbocsátás próbáját, pedig éppen a felnőttek, Lali a portás
és Emese néni az osztályfőnök az, aki legnehezebb döntés elé állítja őket.
A fordulatok végére
megtudjuk, hogy ki a titokzatos gondolatolvasó, a gondolatláda kezelője, kivel
leveleznek a ládán keresztül a diákok, a tanárok. Ki az, aki tud az iskola
minden diákjának problémájáról és miért képes mindenkinek válaszolni és azt
válaszolni, ami segít neki? Letehetetlen könyv!
Budapest IX.Kerületi
Szent-Györgyi Albert Általános Iskola és Gimnázium diákjai:
Bátori Eszter 7.a,
Bucsi Anna 5.a,
Csima Jolán 6.a,
Czékmány-Wambach Tilda 7.a,
Hampó-Horváth Hanna 5.a,
Horváth Áron 5.b,
Huszár Dorottya 5.b,
Kisszékelyi Péter 5.b,
Molnár-Pap Blanka 7.a,
Papp Miklós 5.b,
Prókai Emma 5.a,
Timler Alexandra 6.a,
Timler Balázs 6.a