Az egyik, hogy mire való a kötelező olvasmány, a másik pedig egy ennél jóval konkrétabb kér(d)és: ajánljanak különböző korosztályoknak egy-egy olyan kortárs külföldi vagy magyar könyvet, ami szerintük igazán jó könyv, és amit tényleg kár lenne lehagyni az olvasmánylistákról.
A válaszok azt mindenképpen igazolták, hogy a kötelező olvasmány, mint fogalom nemcsak revideálásra, hanem már önmagában is tisztázásra szorul, a könyvajánlókban pedig jobbnál jobb könyvek közül csemegézhetnek az olvasók!
Vinczellér Katalin vagyok, 1973-ban születtem. Magyar - média szakos
gimnáziumi tanárként dolgozom, emellett jelenleg a Pagony&Tilos az Á
könyvkiadó munkatársa is vagyok.
Minden olvasmány (tehát jó esetben a nem túl szerencsés
"kötelező" jelzővel ellátott is) alapvetően élményszerzés,
kibillentés a saját rendszerből, gondolkodásra inspirálás, esetleg valamilyen
tudásanyag bővítésével összefüggések felismerése.
1. Mire való a kötelező olvasmány?
Minden olvasmány (tehát jó esetben a nem túl szerencsés "kötelező" jelzővel ellátott is) alapvetően élményszerzés, kibillentés a saját rendszerből, gondolkodásra inspirálás, esetleg valamilyen tudásanyag bővítésével összefüggések felismerése.
2. Mit ajánlasz a különféle korosztályokból
("Nehéz általánosságban ajánlani, de ha nincs előismeretem, csak előfeltevésem, akkor...")
egy alsósnak: Janikovszky Éva - Málnaszörp és szalmaszál
egy alsósnak: Janikovszky Éva - Málnaszörp és szalmaszál
egy felsősnek: Időfutár sorozat
egy gimisnek: Laboda Kornél - mátéPONTindul
egy szakiskolásnak: Anna Woltz - Black box
egy gimisnek: Laboda Kornél - mátéPONTindul
egy szakiskolásnak: Anna Woltz - Black box
Varga Betti vagyok, 1986. 05. 21-én születtem, és bár kezdetben mást
gondoltam, tanárként találtam meg a helyem. Egy budapesti gimnáziumban tanítok,
mellette sokat szervezek a Fiatal Írók Szövetsége elnökségi tagjaként,
kritikákat, cikkeket írok.
1. Mire való szerinted a kötelező olvasmány?
Arra, hogy legyen közös nyelve a különböző generációknak, amely erősíti a
különböző közösségek összetartozását. Pedagógus vagyok, kicsit elitista is, így
szükségszerűen hinnem kell, hogy a kötelezők valók valami szépre, fontosra.
Hogy aztán még mit lehet kezdeni velük - vagy egy-egy konkrét művel , az az
adott osztály és a tanáruk ügye.
2. Mit ajánlasz a különféle korosztályokból
egy alsósnak: Kortárs gyerekverseket minden mennyiségben, tele zenével,
például Kányádi Sándort, Kovács András Ferencet.
egy felsősnek: Kortárs gyerekverseket minden mennyiségben, akár olyanokat
is, amikben már kevesebb a zene.
egy gimisnek: Kortárs gyerekverseket minden mennyiségben. (De hogy legyen
konkrét könyv is: az osztályaimban a legerősebb hatása Szergej Szedov
Anyukamesék c. kötetének volt.)
egy szakiskolásnak: Kortárs gyerekverseket minden mennyiségben.
Hansági Ágnes - mindenekelőtt magyartanár, irodalomtudós; egyetemi
docens; Jókai Mór, az irodalmi kánonok és az irodalmi szövegek, az irodalmi
kommunikáció működésének kutatója; tehetséggondozási szakértő.
A kötelezőknek elvileg két funkciójuk volna: hogy megszerettessék az
olvasást és megismertessék a felnövekvő generációkkal a magyar irodalmi
örökséget, azt a nyelvi kultúrát, amelybe beleszülettek, és amely nemcsak a
kommunikációs, nyelvi, de gondolkodási készségeiket, önértelmezésüket is
segítené fejleszteni, alakítani. Hogy a kettőből mi teljesül, az már más
kérdés. Maga a "kötelező olvasmány" alkalmatlan és félrevezető kifejezés:
éppen arra a megrögzött hibára utal, amelynek köszönhetően a legnagyobb magyar
klasszikusok kerülnek időről időre "pellengérre". Egy bizonyos
életkor alatt csak a gyerekponyva az, amit önállóan, egyedül is el tudunk
olvasni. A magyar irodalom "aranytartaléka", azok a klasszikus,
fontos szövegek, amelyek kulturális örökségünk legfontosabb részét képezik, és
amelyeknek köszönhetően büszkék lehetünk arra, kik is vagyunk, nem
ismertethetőek meg úgy a gyermekekkel vagy fiatalokkal, hogy a kezükbe nyomjuk
őket, aztán boldoguljanak, ahogyan tudnak. Az iskolában persze van szerepe az
önművelésnek, de a legfontosabb szereplő mégiscsak a magyartanár, aki
megmagyaráz, rávilágít, kedvet csinál. Miért nem beszélünk inkább arról, hogy
ezt hogyan kell?
2. Mit ajánlasz a különféle korosztályoknak?
(ajánlok, de inkább csak korosztályonként, kicsit másképp)
harmadik-negyedikeseknek: Elekes Dóra: Dettikéről és más istenekről; Szabó
Borbála - Varró Dániel: Líra és epika
nagyobb kamaszoknak: Totth Benedek: Holtverseny, Mészöly Ágnes:
Darwin-játszma
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése