A HUBBY - Magyar Gyerekkönyv Fórum ebben az évben a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával olyan programot indíthatott be, amely egyrészt hiánypótló, másrészt mindenképpen folytatásra érdemesnek tűnik, a projekt sikerét látva.
Öt helyszínen kerül megrendezésre a Kortárs irodalmat az iskolákba! sorozatunk (a pályázat kiírása szerint hátrányos helyzetű és határon túli intézményekben), ahol egy-egy kortárs művet kiválasztva a szakértői delegáció iskolásokkal dolgozza fel a szövegeket alternatív irodalom óra keretében, majd a szerző is meglátogatja a csoportot. Nincs nagyobb lehetőség annál, mint ami mindannyiunk rendelkezésére áll, vagyis az olvasók, a jó könyvek és a jó szerzők.
Szakértőink és szerzőink nagy lelkesedéssel vetették bele magukat a kidolgozásba és a megvalósításba, amit most szeretnénk veletek is megosztani, reméljük tetszeni fog!
Istipisti Ózdon
2018. március 14-én az ózdi Vasvár Úti Általános Iskola
harmadikosai és negyedikesei vártak minket Ózdon. A gyerekekkel Gimesi Dóra A
Csomótündér című mesekönyvével ismerkedtünk, az Istipisti és a kővirágok című
mesét dolgoztuk fel együtt.
Az Istipisti… egy olyan királyfi története, aki nem fogadja
el a királyfikat váró uralkodó-sorsot, saját vágyát szeretné inkább
teljesíteni: híres felfedező szeretne lenni, és meghódítani a szépséges Zsuzsánna
királykisasszonyt. Álmaihoz nem igazán passzol, hogy csenevész és elálló fülű –
mindenki kételkedik vállalkozásának sikerében. De Istipisti – aki beszéli a
kövek nyelvét – kitart elhatározása mellett, és utcakő barátja segítségével
sikerrel jár.
Úgy gondoltuk, ez a mese kiválóan alkalmas rá, hogy együtt
gondolkozzunk a gyerekekkel arról, mi is kell ahhoz, hogy megvalósítsuk
céljainkat, és hogy a jó történetek hogyan segíthetnek minket ebben.
Egy-egy drámaórát tartottunk a két osztálynak, ahol a mesét
dramatizáltuk együtt: játszottunk arról, számunkra melyek az érdekes
foglalkozások, miről mesélhetnek nekünk a kövek, hogyan segítik a kő-barátok
Istipisti kalandjait, és megvitattuk, vajon miért nem akarják a királyfi
szülei, hogy fiukból felfedező legyen.
Végül megalkottuk saját történet-befejezésünket: hogyan
találta meg Istipisti a Soha El Nem Hervadó Virágot és nyerte el a
királykisasszony szívét. A gyerekek nagy játékkedvvel, aktívan vettek részt a
mese alakításában, mesénknek több bonyolult és izgalmas befejezése is
született.
(Istipisti karakterét Teszárek Csaba bábbal és zenével
jelenítette meg, a drámaórát Végvári Viktória drámatanár tervezte és vezette.)
A drámaórákat egy nem egészen hagyományos író-olvasó
találkozó követte, mivel Gimesi Dóra már a drámajátékokból is kivette a részét,
így egyáltalán nem volt ismeretlen a gyerekeknek, akik – miután megosztottuk
egymással Istipisti kalandjainak hosszú sorát – közvetlenül és érdeklődően
kérdezték Dórit a mesék születéséről és az író lét rejtelmeiről.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése