Oldalak

2018. április 5., csütörtök

Írókat az iskolába IV. - Szabadka

A HUBBY - Magyar Gyerekkönyv Fórum ebben az évben a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával olyan programot indíthatott be, amely egyrészt hiánypótló, másrészt mindenképpen folytatásra érdemesnek tűnik, a projekt sikerét látva. 

Öt helyszínen kerül megrendezésre a Kortárs irodalmat az iskolákba! sorozatunk (a pályázat kiírása szerint hátrányos helyzetű és határon túli intézményekben), ahol egy-egy kortárs művet kiválasztva a szakértői delegáció iskolásokkal dolgozza fel a szövegeket alternatív irodalom óra keretében, majd a szerző is meglátogatja a csoportot. Nincs nagyobb lehetőség annál, mint ami mindannyiunk rendelkezésére áll, vagyis az olvasók, a jó könyvek és a jó szerzők. 
Szakértőink és szerzőink nagy lelkesedéssel vetették bele magukat a kidolgozásba és a megvalósításba, amit most szeretnénk veletek is megosztani, reméljük tetszeni fog!

A Kortárs irodalmat az iskolába program keretében február 22-én a Szabadkai Kosztolányi Dezső Gimnázium elsőseihez vittük el Kollár Árpád költőt, akinek két könyvéről beszélgettünk, a Milyen madár című verseskötetről, illetve az A Völgy, írta Tárkony című mesenovella-kötetről. A februári találkozót megelőzően Csepregi János író, és Jeney Zoltán a HUBBY elnökségének tagja, író jártak az iskolában január 23-án, hogy előkészítsék a terepet a látogatáshoz.


Az elsős gimnazisták nyitott, befogadó társaságnak bizonyultak, hiszen abban az életkorban járnak, amikor az ember a gyerekkor és a felnőttkor határán egyfajta identitás-átalakulásban él, hol gyereknek, hol már felnőttnek érezve magát. Fel is tettük a kérdést a fiataloknak, hogy ők vajon minek tartják magukat, és egyharmaduk a gyerekségre, egyharmaduk a felnőttségre voksolt, egyharmaduk pedig nem tudta eldönteni. Valahogy így van ez Kollár Árpád szövegeivel is: az olvasók egy része gyerekirodalomnak, egy másik része felnőtteknek szóló, ámde gyerekhangú irodalomnak titulálja, a többi pedig nem tud vagy nem akar dönteni.


A gimnázium is nagy örömmel vette a programot, hiszen ők már rutinos író-vendéglátók, a FISZ írókölcsönző programjában is kedvvel vettek részt korábban. Mindazonáltal Kollár Árpád először járt az intézményben, noha életútja erősen Szabadkához köti, ugyanis születésétől fogva egészen az érettségiig a városban élt, mondhatni itt nőtt fel. Ez meg is adta a kezdő lökést a beszélgetéshez, hiszen azonnal egyfajta cinkosság alakult ki az író és a diákok között. Tárkony történetei nyomán rendre beazonosították a szabadkai helyszíneket, ahol a mesék figurái járnak, s ahol az író is időzött gyerekkorában. Minden egyes helyszín beazonosításakor egy-két diák bólintott, vagy nevetett, s hamarosan kiderül, hogy mindenkinek van valami közös élménye a szerzővel, habár sosem tapasztalták meg ugyanazt egy időben.


A város szövegekre gyakorolt hatásán túl, szó esett az íróvá-költővé válás útjairól is, az írói alkotómunka nehézségeiről és szépségeiről, a prózaírás és a költészet közötti különbségekről, különösen a szövegalkotás folyamatának szemszögéből. Beszélgettünk a lusta és az aprólékosan dolgozó íróról, a memóriáról, mint fontos írói eszközről. De szó esett a gyerek és felnőtt nézőpont közötti különbségekről is, arról hogy emlékszik-e az író, hogyan látta a dolgokat gyerekkorában, illetve fontos-e ez egyáltalán. A találkozóra mindenesetre a gyerekek valószínűleg igen vidáman emlékeznek vissza majd, hiszen azon túl, hogy egy kémia és egy fizikaórájuk maradt el, Kollár Árpád sziporkázóan vicces feltűnése az iskolapadok között maradandó élmény lehetett.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése