Oldalak

2020. február 4., kedd

A Magyar Gyerekkönyv Fórum elnökségének állásfoglalása a Nemzeti Alaptanterv 2020. január 31-én nyilvánosságra hozott szövegéről



A Magyar Gyerekkönyv Fórum (HUBBY – Hungarian Board on Books for Young People) a magyar gyerekkönyv- és gyerekirodalmi szakma érdekeit képviselő egyesület. 78 tagból, illetve tagszervezetből áll. Az érdekképviseleten túl legfontosabb feladata a kortárs gyerek- és ifjúsági irodalom népszerűsítése. Ebből kifolyólag nagy érdeklődéssel olvastuk a Nemzeti Alaptanterv 2020. január 31-én nyilvánosságra hozott szövegét, amellyel kapcsolatban az alábbi állásfoglalást tesszük közzé.
Kifejezetten problémásnak tartjuk, hogy egy ilyen nagyságrendű rendelet a megjelenéséhez képest hét hónappal később már a gyakorlatban is megvalósuljon. Ezzel kizárja a szakmai szervezetek véleményezésének lehetőségét, a társadalmi párbeszédet. Meggyőződésünk, hogy ennek elsősorban a tanulók látják kárát, másodsorban az amúgy is rettenetes terheket cipelő pedagógus kollégák.
Szakmai alapon kifejezetten problémásnak tartjuk következő kijelentését: „A magyar nyelv és irodalom tantárgyak kötelező törzsanyagában csak lezárt, biztosan értékelhető életművek szerepelnek. Ezen felül, a választható órakeret terhére a tanár szabadon beilleszthet kortárs alkotókat, műveket a tananyagba.” - a szabadon választható órakeret évfolyamonként átlagosan két órát jelent, melynek terhére további kötelező tantárgyakat ír elő az alaptanterv (pl. hon- és népismeret 5-8. évfolyamon). Ezzel minimálisra csökken azon órák száma, ahol a diákok kortárs irodalommal foglalkozhatnak. Határozott véleményünk, hogy ez szemben áll azzal a megfogalmazott elvárással, mely szerint „a nevelési-oktatási szakasz végére a tanuló a környező világ jelenségeiről, szövegekről, műalkotásokról véleményt alkot, és azt érvekkel támasztja alá.” A kortárs irodalmat és művészeteket fogyasztók számára ugyanígy elengedhetetlen a vizuális kultúra rendes megjelenése. A kortárs irodalom erre is alkalmas, gyakran a mai könyvek könyvtárgyakként, művészi termékként is értékelhetők.

Természetesen mindez akkor érdekes, ha azt szeretnénk, hogy a jövő generációja is kultúra fogyasztóvá váljon, és a kulturális kíváncsiságát kritikával és szabad választással tarthassa ébren.

Egyedül az 1-4. évfolyamon láttuk megfogalmazott célként a kortárs magyar irodalmi alkotások megismerését. Véleményünk szerint az élő, kortárs irodalom mellőzésével elérhetetlen az a megfogalmazott cél, hogy az iskolai tanulmányok végére a tanulók képesek legyenek korunk változó világának jelenségeit értelmezni, „akik tudatos kultúrabefogadók, műértők lesznek, képesek az értelmező gondolkodásra, az önreflexióra.”
Az elmúlt évek – általunk is szervezett – szakmai eseményein, konferenciáin megfogalmazottakkal kimondottan ellentétes irányúnak tartjuk a most elfogadott tervezetet. Meggyőződésünk, hogy a most elfogadott alaptanterv nem tükrözi az elmúlt évek pedagógiai, irodalmi és neveléselméleti kutatásait, illetve tapasztalatait. Ezért azonnali átgondolását és a szakmai grémiumok véleményének kikérését javasoljuk a döntéshozóknak.

A Magyar Gyerekkönyv Fórum elnöksége

Budapest, 2020. február 4.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése