Oldalak

2018. május 14., hétfő

Írókat az iskolába V. - Ózd

A HUBBY - Magyar Gyerekkönyv Fórum ebben az évben a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával olyan programot indíthatott be, amely egyrészt hiánypótló, másrészt mindenképpen folytatásra érdemesnek tűnik, a projekt sikerét látva. 

Öt helyszínen kerül megrendezésre a Kortárs irodalmat az iskolákba! sorozatunk (a pályázat kiírása szerint hátrányos helyzetű és határon túli intézményekben), ahol egy-egy kortárs művet kiválasztva a szakértői delegáció iskolásokkal dolgozza fel a szövegeket alternatív irodalom óra keretében, majd a szerző is meglátogatja a csoportot. Nincs nagyobb lehetőség annál, mint ami mindannyiunk rendelkezésére áll, vagyis az olvasók, a jó könyvek és a jó szerzők. 
Szakértőink és szerzőink nagy lelkesedéssel vetették bele magukat a kidolgozásba és a megvalósításba, amit most szeretnénk veletek is megosztani, reméljük tetszeni fog!


Istipisti Ózdon

2018. március 14-én az ózdi Vasvár Úti Általános Iskola harmadikosai és negyedikesei vártak minket Ózdon. A gyerekekkel Gimesi Dóra A Csomótündér című mesekönyvével ismerkedtünk, az Istipisti és a kővirágok című mesét dolgoztuk fel együtt.



Az Istipisti… egy olyan királyfi története, aki nem fogadja el a királyfikat váró uralkodó-sorsot, saját vágyát szeretné inkább teljesíteni: híres felfedező szeretne lenni, és meghódítani a szépséges Zsuzsánna királykisasszonyt. Álmaihoz nem igazán passzol, hogy csenevész és elálló fülű – mindenki kételkedik vállalkozásának sikerében. De Istipisti – aki beszéli a kövek nyelvét – kitart elhatározása mellett, és utcakő barátja segítségével sikerrel jár.
Úgy gondoltuk, ez a mese kiválóan alkalmas rá, hogy együtt gondolkozzunk a gyerekekkel arról, mi is kell ahhoz, hogy megvalósítsuk céljainkat, és hogy a jó történetek hogyan segíthetnek minket ebben.



Egy-egy drámaórát tartottunk a két osztálynak, ahol a mesét dramatizáltuk együtt: játszottunk arról, számunkra melyek az érdekes foglalkozások, miről mesélhetnek nekünk a kövek, hogyan segítik a kő-barátok Istipisti kalandjait, és megvitattuk, vajon miért nem akarják a királyfi szülei, hogy fiukból felfedező legyen.
Végül megalkottuk saját történet-befejezésünket: hogyan találta meg Istipisti a Soha El Nem Hervadó Virágot és nyerte el a királykisasszony szívét. A gyerekek nagy játékkedvvel, aktívan vettek részt a mese alakításában, mesénknek több bonyolult és izgalmas befejezése is született.
(Istipisti karakterét Teszárek Csaba bábbal és zenével jelenítette meg, a drámaórát Végvári Viktória drámatanár tervezte és vezette.)


A drámaórákat egy nem egészen hagyományos író-olvasó találkozó követte, mivel Gimesi Dóra már a drámajátékokból is kivette a részét, így egyáltalán nem volt ismeretlen a gyerekeknek, akik – miután megosztottuk egymással Istipisti kalandjainak hosszú sorát – közvetlenül és érdeklődően kérdezték Dórit a mesék születéséről és az író lét rejtelmeiről.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése