Oldalak

2018. február 18., vasárnap

Kortárs irodalmat az iskolákba!

A HUBBY - Magyar Gyerekkönyv Fórum ebben az évben a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával olyan programot indíthatott be, amely egyrészt hiánypótló, másrészt mindenképpen folytatásra érdemesnek tűnik, a projekt sikerét látva. 


Öt helyszínen kerül megrendezésre a Kortárs irodalmat az iskolákba! sorozatunk (a pályázat kiírása szerint hátrányos helyzetű és határon túli intézményekben), ahol egy-egy kortárs művet kiválasztva a szakértői delegáció iskolásokkal dolgozza fel a szövegeket alternatív irodalom óra keretében, majd a következő alkalommal a szerző is meglátogatja a csoportot. Nincs nagyobb lehetőség annál, mint ami mindannyiunk rendelkezésére áll, vagyis az olvasók, a jó könyvek és a jó szerzők. 

Szakértőink és szerzőink nagy lelkesedéssel vetették bele magukat a kidolgozásba és a megvalósításba, amit most szeretnénk veletek is megosztani, reméljük tetszeni fog!

1. Állomás
Pozsony -  Magyar Tannyelvű Alapiskola és Gimnázium 

Szakértők: Várnai Zsuzsa, Szekeres Niki
Szerző: Dániel András

Február 6-án reggel az iskola 3. osztályát látogattuk meg, ahol Dániel András És most elmondom, hogyan lifteztem című könyvét mutattuk be a gyerekeknek. A Pozsonyi Pagony kiadónak hála könyvekkel érkeztünk (amelyek azóta az iskola könyvtárában és a gyerekek osztályában díszelegnek), és ahogy elkezdtünk mesélni, azonnal kialakult két csoport a két szakértő körül, így könnyebben ismerkedhettünk a könyvvel. Dániel András kötete rengeteg olyan finomságot rejt magában, amire a gyerekek azonnal vevők voltak, és - talán nem meglepő módon - hasonlóan alakult a két csoport beszélgetése, mert a szöveg és a kép vezette a szakértőket is. 




A témák, amik jellemzően felmerültek:
- mit lehet megtenni egy könyvben? át lehet húzni a címet és átírni? fura figurákat rajzolni a lapra, akiknek konkrét köze nincs az alapmeséhez? 
- mit lehet megtenni egy könyvvel? lehet fordítva is olvasni? nem a megszokott formában olvasni? 
- lehet képeket is olvasni? 
- milyen olvasási élményt okoz, ha találkozunk a történet a történetben jelenséggel? 
- milyen érzés, ha elvágyódunk az oviból? az iskolából? ki szeret aludni délután és ki nem? milyen érzés, ha nem tudunk aludni a kötelező csendes pihenőn? hova mennénk, ha mi is fognánk egy légi taxit? 

A foglalkozás második részében ( az alapötletet a Deák 17 Galéria It's Always Tea Time című kiállításához kapcsolódó múzeumpedagógiai foglalkozás adta, köszönjük nekik! ) négy csoportra osztottuk a társaságot. Segítőink is akadtak, a negyedikes tanító néni előző osztályából érkeztek a hetedikes lányok, akikre nagy szükség volt, hiszen a kötetből ihletődő kézműves foglalkozás keretében kis könyveket készítettünk. Minden csoport megtervezte a kiválasztott könyvfigurához kapcsolódó lakását, amely szuperötletes módon végül kis könyvvé csomagolható össze. 






Ehhez szükség volt mindenféle eszközre, mintás papírokra, filcre és filcanyagra, ragasztóra, ollóra és még sorolhatnánk (ha valaki szeretne otthon is ilyen izgi dolgokat készíteni, erősen ajánlott az ikeás katalógusok nem kidobása, emellett hosszas ötletelés után többek között a kreatív boltok kifosztása lett a megoldás, illetve az otthon fellelhető holmik újrahasznosítása), de a gyerekek másfél órán keresztül, fáradhatatlanul és meglepő lelkesedéssel oldották meg a feladatot. 

Másnap reggel Dániel András is megérkezett, csatlakozott hozzánk még a 4. osztály, de a szerzőnek ez egy pillanatig sem okozott gondot. Egy pendrive és némi technikai apparát támogatásával, képek és rajzok segítségével bemutatta, milyen is a szerző, hogyan és honnan szedi ötleteit, milyen állomásai vannak egy könyv elkészülésének. 






Az már külön bónusz, hogy a szerző fáradhatatlanul dedikált, a csoportok saját készítésű, kis könyv-lakásaiba mindbe került egy különleges Dániel András figura, és ezen kívül még mindenki vihetett haza egyéni darabkákat is. És végül azt is megmutatjuk, hogy tűnt el a szerző a fejek között... 








Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése