Oldalak

2020. február 18., kedd

Indul a 2019-es Év Gyerekkönyve Díjazás




Az Év Gyerekkönyve Díj szervezői örömmel jelentik be, hogy tavalyhoz képest negyedével több könyvet neveztek a kiadók, összesen 121 könyvet. Az öt kategória között így oszlanak meg a nevezések (egy könyv több kategóriába is nevezhető):
  •  Szerzői díj – Gyerekirodalom kategória (12 év alatti korosztály): 55 könyv
  • Szerzői díj – Ifjúsági irodalom kategória (12 év feletti korosztály): 22 könyv
  • Illusztrátori díj: 58 könyv
  •  Fordítói díj: 29 könyv
  • Innovációs díj: 30 könyv
Az idei zsűri tagjai:
  • Csatlós Judit, kurátor, muzeológus, a Kassák Múzeum munkatársa
  • Győrei Zsolt, író, fordító, a Károli Gáspár Református Egyetem, illetve a Színház- és Filmművészeti Egyetem óraadó tanára
  • Hansági Ágnes, irodalomtörténész, a Szegedi Tudományegyetem óraadó tanára
  • Tiba Gabriella, könyvtárostanár, a Könyvtárostanárok Egyesületének kitüntetett tagja
  • Tarr Ferenc, a HUBBY elnökségi tagja

A zsűri elnöke Péterfy Gergely, író.

A korábbi évekhez hasonlóan a zsűri idén is az első szavazási körben kategóriánként 5-5 könyvet választ ki. A shortlistet március 26-án 18 órakor, a B32 Galériában megrendezésre kerülő HUBBY-esten tesszük közzé.

Ezt követően kezdi meg munkáját a Diákzsűri is, akik ugyanezekben a kategóriákban hirdetnek majd győzteseket.

2020. február 14., péntek

Köszönjük az adományokat!



Tavaly év végén gyűjtést szerveztünk hátrányos helyzetű iskolai könyvtárak számára. Segítségeteknek köszönhetően 233 db könyvet tudtunk szétosztani nyolc általános és két középiskola számára. Nagyon köszönjük Berg Juditnak, Lackfi Jánosnak és Sándor Katának a könyvadományokat, továbbá Miklya Mónikának, Miklya Zsoltnak, Hegyesi Gabriellának, Szekeres Nikinek, Nógrádi Gábornak, Szabó Sándornak, Tarr Ferinek, Varga Bettinek, Jeney Zoltánnak, a Pozsonyi Pagony Könyvesboltnak, valamint az Óbuda Óbuda-Békásmegyer Városfejlesztő Nonprofit Kft-nek az anyagi támogatást!


A könyvadományban részesült iskolák:

Kárász Karolina Általános Iskola – Horgos
Istenszülő Oltalmáról Elnevezett Görögkatolikus Óvoda és Általános Iskola – Újfehértó
Kaposvár Kinizsi Lakótelepi Tagiskola – Kaposvár
Endrődy János Alapiskola – Muzsla
Máltai Általános Iskola – Tarnabod
Magyar Máltai Szeretetszolgálat Galló József Általános Iskola – Gyulaj
Magyra Máltai Szeretetszolgálat Tiszaburai Általános Iskola
Magyar Máltai Szeretetszolgálat Tiszabői Általános Iskola
Magyar Máltai Szeretetszolgálat Károly Róbert Középiskola – Gyöngyös
Magyar Máltai Szeretetszolgálat Óbudai Szakgimnázium és Szakközépiskola 






2020. február 4., kedd

A Magyar Gyerekkönyv Fórum elnökségének állásfoglalása a Nemzeti Alaptanterv 2020. január 31-én nyilvánosságra hozott szövegéről



A Magyar Gyerekkönyv Fórum (HUBBY – Hungarian Board on Books for Young People) a magyar gyerekkönyv- és gyerekirodalmi szakma érdekeit képviselő egyesület. 78 tagból, illetve tagszervezetből áll. Az érdekképviseleten túl legfontosabb feladata a kortárs gyerek- és ifjúsági irodalom népszerűsítése. Ebből kifolyólag nagy érdeklődéssel olvastuk a Nemzeti Alaptanterv 2020. január 31-én nyilvánosságra hozott szövegét, amellyel kapcsolatban az alábbi állásfoglalást tesszük közzé.
Kifejezetten problémásnak tartjuk, hogy egy ilyen nagyságrendű rendelet a megjelenéséhez képest hét hónappal később már a gyakorlatban is megvalósuljon. Ezzel kizárja a szakmai szervezetek véleményezésének lehetőségét, a társadalmi párbeszédet. Meggyőződésünk, hogy ennek elsősorban a tanulók látják kárát, másodsorban az amúgy is rettenetes terheket cipelő pedagógus kollégák.
Szakmai alapon kifejezetten problémásnak tartjuk következő kijelentését: „A magyar nyelv és irodalom tantárgyak kötelező törzsanyagában csak lezárt, biztosan értékelhető életművek szerepelnek. Ezen felül, a választható órakeret terhére a tanár szabadon beilleszthet kortárs alkotókat, műveket a tananyagba.” - a szabadon választható órakeret évfolyamonként átlagosan két órát jelent, melynek terhére további kötelező tantárgyakat ír elő az alaptanterv (pl. hon- és népismeret 5-8. évfolyamon). Ezzel minimálisra csökken azon órák száma, ahol a diákok kortárs irodalommal foglalkozhatnak. Határozott véleményünk, hogy ez szemben áll azzal a megfogalmazott elvárással, mely szerint „a nevelési-oktatási szakasz végére a tanuló a környező világ jelenségeiről, szövegekről, műalkotásokról véleményt alkot, és azt érvekkel támasztja alá.” A kortárs irodalmat és művészeteket fogyasztók számára ugyanígy elengedhetetlen a vizuális kultúra rendes megjelenése. A kortárs irodalom erre is alkalmas, gyakran a mai könyvek könyvtárgyakként, művészi termékként is értékelhetők.

Természetesen mindez akkor érdekes, ha azt szeretnénk, hogy a jövő generációja is kultúra fogyasztóvá váljon, és a kulturális kíváncsiságát kritikával és szabad választással tarthassa ébren.

Egyedül az 1-4. évfolyamon láttuk megfogalmazott célként a kortárs magyar irodalmi alkotások megismerését. Véleményünk szerint az élő, kortárs irodalom mellőzésével elérhetetlen az a megfogalmazott cél, hogy az iskolai tanulmányok végére a tanulók képesek legyenek korunk változó világának jelenségeit értelmezni, „akik tudatos kultúrabefogadók, műértők lesznek, képesek az értelmező gondolkodásra, az önreflexióra.”
Az elmúlt évek – általunk is szervezett – szakmai eseményein, konferenciáin megfogalmazottakkal kimondottan ellentétes irányúnak tartjuk a most elfogadott tervezetet. Meggyőződésünk, hogy a most elfogadott alaptanterv nem tükrözi az elmúlt évek pedagógiai, irodalmi és neveléselméleti kutatásait, illetve tapasztalatait. Ezért azonnali átgondolását és a szakmai grémiumok véleményének kikérését javasoljuk a döntéshozóknak.

A Magyar Gyerekkönyv Fórum elnöksége

Budapest, 2020. február 4.